19-20 augusti – ny dag, ny upptäckt

19 augusti

Denna vecka handlar om förberedelser. Nästa måndag börjar skolan och det är vissa saker som måste göras innan dess. Denna dag bockades en av dessa saker av då vi, efter mycket pappersarbete, gjorde upp mitt schema. Detta genomfördes på skolan med lite hjälp från Mrs Math, en av schemaläggarna. Jag fick även en liten inblick i hur skolan såg ut och upptäckte skolans aula som kan jämföras med en broadway-teater! En annan sak jag lade märke till var att en stor del av personalen pratade spanska vilket visade sig vara en följd av att många av skolans elever är spansktalande. Kanske kommer jag även utveckla mina spanskkunskaper under denna vistelse.

Efter ett långt möte var mitt schema spikat. Jag ska tillhöra två olika inriktningar, den naturvetenskapliga- och ekonomiskainriktningen. Detta var egentligen inte möjligt men eftersom jag är utbytesstudent har jag vissa privilegier utöver det vanliga. Mitt schema innehåller således matematik, fysik, engelska, amerikansk historia, business och yearbook. Inom ämnet yearbook skapar klassen tillsammans en årsbok om skolan och alla dess evenemang som sedan ges ut i slutet av skolåret. Många av eleverna på skolan avslutar även dagen med att träna med något av skolans alla sportlag. Det finns alla möjliga sporter och det som de alla har gemensamt är att man måste gå på en ”try-out” för att komma med. Jag ska därför visa upp mina ”soccer”-talanger någon gång under de kommande veckorna. Mrs Math berättade även att nu under hösten är det främst amerikanskfotboll som gäller medan det under våren är mer ”soccer” på den stora gräsplanen intill skolan. ”Soccer”-laget brukar dock varje höst träna kondition så att denna är på topp inför säsongsstarten.

Efter det intressanta besöket på skolan visade Nina mig ännu en av hennes många favoritrestauranger i området. Denna restaurang var inriktad på cajun-food, mat man huvudsakligen äter i Louisiana. Under eftermiddagen hann vi också med ett besök på mattaffären där vi inhandlade lite frukost efter min smak. Även fast jag gillar äggröra, bacon och rostade mackor är det kul med lite variation! 😉   

20 augusti 

Denna dagen handlade om att ta den svenska killen till det mest svenska stället i Dallas. Nina och Chandler skulle visa mig IKEA. Jag kände mig faktiskt lite som hemma när jag entrade ingången och kände den där IKEA-lukten. Då vi var hungriga gick vi direkt till restaurangen där vi alla tre tog svenska köttbullar med ”lingonberries”. Det smakade riktigt bra och både Nina och Chandler älskar köttbullar! Besöket på IKEA var succéartat, ut från butiken kom vi med en hög av nya saker till mitt rum och en kasse full med svenska matvaror. I samma område som IKEA låg även butiken där man kan inhandla kläder som passar skolans ”dress-code”. Ut från denna butik kom jag med en ny tenniströja och en ny skjorta som både var broderade med skolans emblem.

Denna dag skulle också innehålla en tur ner till downtown och ”Farmers market”. Detta var en marknad som hade allt inom närproducerad frukt och färska grönsaker. På kvällen kunde jag därför både njuta av svenska singoalla-kex liksom söta nyplockade persikor.

Färdig Sushi på mataffären.

Färdig Sushi på mataffären.

Amerikanskt godis

Amerikanskt godis

Inlagd sill på IKEA.

Inlagd sill på IKEA.

Downtown Dallas

Downtown Dallas

One thought on “19-20 augusti – ny dag, ny upptäckt

  1. Elisabet Forsell

    Hej Alexander !
    Det är så roligt att följa dig i Amerika o få vara med på alla dina upplevelser .
    Jag önskar jag var yngre o kunde vara utbytesstudent 😁😁
    Stor kram Elisabet

    Gilla

    Svara

Kommentera

