25-30 augusti – Ett kliv in i det amerikanska vardagslivet

Då var första skolveckan avklarad och det finns mycket att skriva om. Medan förgående vecka handlade mycket om förberedelser var det denna veckan allt skulle sättas på prov. Det var denna vecka jag skulle ta mina första kliv in i det amerikanska vardagslivet. Det var så klart nervöst att kliva ur bilen och gå mot ingången till den pampiga skolbyggnaden. Det blev inte bättre av att jag inte visste vart alla klassrummen låg eller vilka människor jag skulle träffa. Det enda jag hade att förlita mig på var mitt schema innehållande information om ämne, klassrum och lärare. Det var lite som att återuppleva stegen mot ankomsthallen på flygplatsen, man visste inte riktigt vad som väntade. Nu i efterhand vet jag att det som väntade var början på något roligt.

Efter cirklat runt i de olika korridorerna ett tag hittade jag rätt klassrum. Min första lektion var fysik och jag var ute i god tid vilket kändes skönt. Läraren, Ms. Goldberg, var mycket tillmötesgående och berättade allt om skolan och hur jag hittar till de olika klassrummen. Detta var till stor hjälp när jag efter lektionen hade fem minuter att ta mig till nästa klassrum. Då inte bara jag utan hela skolan skulle hitta nästa klassrum samtidigt gjorde inte saken enklare. I USA har man inte en speciell klass utan istället bildas olika elevsammansättningar på varje lektion vilket medförde att jag under dagen träffade många nya människor. Det var lite ovant att all undervisning skedde på engelska och på ett nytt sätt, men då alla lärare var mycket hjälpsamma klarade jag av första dagen galant. Under lunchen träffade jag många nya kompisar som också bjöd med mig på en amerikansk fotbollsmatch i slutet av veckan.

Under andra dagen i skolan hade ryktet spridit sig att en svenska utbytesstudent hade börjat på skolan. Detta medförde att jag under dagen stötte på många nya ansikten och standardfrågan ”är det inte jättekallt i Sverige?”. Dagen avslutades även med en fotbollsträning vilken innehöll ett konditionstest. Trots att frånvarande från träning hade satt sina spår kändes det som jag låg på samma nivå som de flesta andra i laget. Jag insåg även att jag får vänja mig vid att träna i 37-gradig värme!

Den första skolveckan hade varit ansträngande på grund av allt nytt och allt främmande skolarbete. När skolklockan ringde på fredagseftermiddagen kunde jag äntligen pusta ut och se framemot en kväll med amerikanska fotboll. Jag blev, efter en snabb tur hem, upphämtad av min kompis Andrew som så många andra har körkort. Tillsammans åkte vi, ett kompisgäng, till Kincaide Stadium för att se då skollaget Woodrow Wildcats mötte ett annat skollag kallat Kimball. Detta var en riktig amerikansk upplevelse och kan liknas vid något man ser på film. Skolorkestern var där, cheerleadingen var där, alla elever och lärare var där. Skollaget möttes av stora applåder och högt jubel när de entrade planen. Festen fortsatte matchen ut trots att vi låg under och förlorade. Efter matchen samlades hela skolan upp för att sedan gå att äta tillsammans. Denna måltid spenderades på Cane´s, en snabbmatsrestaurang med stort utbud av friterad kyckling. Min första amerikanska fotbollsmatch hade varit toppen liksom hela veckan. Nu väntar en långhelg med ledighet på måndag då ”labor day” firas här i USA.

Taggade inför match!

Taggade inför match!

"Woodrow Wildcats"

”Woodrow Wildcats”

Cheerleading

Cheerleading

Kommentera

