12 september – en skoldag

Jag går snart in på min andra månad i staterna och jag har börjat vänja mig vid det amerikanska livet. Det finns vissa saker som är precis som hemma medan andra är helt främmande. Nu när jag har kommit in i vardagslivet skulle jag vilja beskriva en vanlig skoldag och framförallt belysa alla olikheter som vi inte är vana vid i Sverige.

Klockan sju ringer klockan en vanlig vardagsmorgon. Då är det jag som är först upp i huset om man bortser från katterna förstås. Vanligtvis följer katterna mig hack i häl och slutar inte förrän de fått sin illaluktande tonfisk. När jag blivit av med katterna gör jag mig själv en stabil frukost och fixar då även iordning min matlåda. På min skola finns det möjlighet att köpa mat, dock avrådde både min värdsyster Chandler och skolpersonalen att äta denna vilket medför att jag varje dag tar med mig egen mat. Matlådan är ganska enkelspårig, vanligtvis en dubbelmacka med ost och skinka och en yoghurt. Bilen går klockan åtta då min morgontrötta värdmamma Nina har vaknat till tillräckligt för att köra mig till skolan. Vanligtvis möts vi av en lång bilkö innan vi kommer fram till skolbyggnaden. Då det är stora avstånd och mycket varmt blir de flesta eleverna skjutsade till skolan. Många elever kör även sin egna bil då åldersgränsen för att ta körkort här är 16 år.

Inte nog med att man måste stå i en bilkö, för att komma in i skolbyggnaden måste man uthärda ytterligare en kö för att gå igenom security (metalldetektor). Här kollar de även om kläderna man bär följer skolans dresscode. Bär man inte röd, vit eller svart tröja med beiga eller svarta shorts blir man tilldelad andra godkända kläder. Innan lektionerna börjar klockan 8.55 ska alla elever samlas i matsalen. Jag brukar dock snabbt försöka smyga till klassrummet vilket inte alltid är så lätt då det är utstationerade vakter på vissa ställen. Väl inne i klassrummet möts jag av en välkomnade Mr Garrison som är lärare i mitt första ämne för dagen – engineering.

När lektionen är slut ringer klockan. Vanligtvis har man då redan väskan på ryggen och är beredd på att ta sig igenom den igenväxta djungeln på fem minuter. Ja, att ta sig genom folkmassan som bildas i de trånga korridorerna är som att försöka ta sig igenom täta buskage med en slö kniv  – man kommer knappt framåt. Samtidigt får du upplysningar från vakter runt omkring att du ska skynda dig och endast har ett fåtal minuter tillgodo. Hinner du inte får du en grön lapp som ungefär säger ”mission failed”. Denna lapp är en så kallad ”tardy” som du måste få stämplad på expeditionen innan du kan gå till din nästa lektion. Det gäller alltså att kunna sin väg till nästa klassrum och det finns ingen tid att svänga förbi ett skåp vilket medför att de flesta har en väska med alla sina skolböcker i. Även mobilförbud gäller vilket kan medföra att du blir av med mobilen en vecka om du blir påkommen upprepande gånger. Denna regel är de dock något snällare med.

Varje lektion varar ungefär 50 minuter vilket medför att vi under lektionerna måste vara mycket effektiva. Min andra lektion är engelska där vi flera gångar har fått analysera en text som vi sedan ska skriva en uppsats om på 40 minuter. Det gäller helt enkelt att utnyttja och disponera tiden på rätt sätt!

Efter ytterligare två lektioner, space engeneering och US history, är det dags för mat. För att undvika den stökiga matsalen äter jag och några kompisar i ett klassrum. Detta sker klockan 12.50 och varje dag är man lika hungrig. Medan jag proppar i mig macka och yoghurt sitter andra och knaprar på en chipspåse. Många anser att chipspåsen är den viktigaste delen av lunchlådan. Innan dagen är slut har jag fysik, matematik och fotboll. Både fysiken och matematiken är ganska enkel då jag redan har läst liknande kurser i Sverige. Jag gillar matematiklektionen där jag kan titta ut genom fönstret och se USA:s och Texas flagga svaja och bortom flaggstången se den amerikanska fotbollsplanen. Detta påminner mig varje dag om att jag befinner mig i USA.

Efter sista lektionens träning inför vårens fotbollssäsongen blir jag upphämtad av Nina som kör mig hem. Även fast vi har slutat skolan är det viktigt att skynda sig enligt vakterna. Alla slutar 4.05 och samma bilkaos som på morgonen återupplevs på eftermiddagen. Kvällen brukar gå åt till att göra läxor och göra klart det man inte hann göra under lektionerna.

PS. som ni kanske har märkt har mitt schema ändrats lite då jag bytte några kurser som jag inte trivdes med.

Kommentera

