4 Oktober – en vecka som har innehållit det mesta

Veckorna rullar på i rasande fart och denna vecka var min sjätte i skolan. Sjätte vecka betyder provvecka på min skola. Skolan lägger alltså samtliga ämnesprov under samma vecka, i mitt fall under två dagar. Det finns alltså ingen två prov/vecka-regel som det gör i min skola hemma i Sverige. Detta medför att de flesta elever prioriterar vissa ämnen framför andra eftersom det oftast inte finns tid till att studera till alla prov. Utav mina sju ämnen hade jag sex prov eller inlämningar då min fotbollslektion inte innehåller några prövningar. Ja, det var svårt att hinna med allt men här sitter jag på lördagskvällen och känner att jag har klarat av veckan gallant.

Veckan har dock innehållit så mycket mer en bara prov. I tisdags flödade nyheten genom klassrum och sociala medier att Dallas har det första Ebola-fallet i USA. Både tidningar och skola har informerat rikligt om situationen och efter omständigheterna känns det som att myndigheten här i Dallas har koll på läget.

Ebola-fallet var inte den enda negativa som nådde Dallas invånare denna vecka. Under torsdagen väntades oväder vilket visade sig stämma. Under sista lektionen som var fotbollsträning kunde mörka moln skymtas och vindstyrkan tilltog. Jag fick skjuts hem av en kompis och precis när jag steg in genom dörren träffade första regndroppen fönstret. Det skulle visa sig vara början på det värsta ovädret jag någonsin varit med om. Tio minuter efter jag entrade huset fick jag ett samtal från min värdmamma Nina som sa att jag och katterna skulle sätta oss i säkerhet på toaletten som är ett sorts skyddsrum. Vägen utanför fönstret hade på några minuter övergått till att bli en liten flod och längre ner på gatan hade en ett stort träd fallit ner. Medan jag satt i säkerhet i huset försökte Nina leta rätt på sin bil på parkeringsplatsen vid ”Texas state fair” där hon jobbar under de närmaste veckorna. Vädret var så illa att hon fick ta skydd under en bil för att kunna lokalisera sig i den blåsiga och dammiga omgivningen. Ovädret kom så hastigt att folk inte riktigt var beredda. Allt gick dock bra och det var en efter omständigheterna en något häftig upplevelse.

Efter regn kommer solsken, lika hastigt som stormen kom övergick himlen till att bli klarblå. Samma kväll skulle skollaget spela en amerikansk fotbollsmatch som jag och en kompis åkte för att kolla på. På vägen dit kunde förödelsen efter stormen blickas. Det låg stora grenar överallt och i flera områden var elektriciteten utslagen. Det sistnämnda skulle visa sig stoppa matchen från att spelas då planen var kolsvart.

Senast veckan har även haft sina höjdpunkter. Jag och Nina åkte en kväll till en restaurang kallad ”The Cheesecake Factory” för att möta upp en annan värdfamilj. Nina kände familjen sedan tidigare och detta år var de värdar för en tysk utbytesstudent. Denna utbytesstudent hette Sacha och var mycket trevlig. Det var kul och träffa någon som upplever ungefär samma sak som jag gör. Vi enades om att skolan var det som var mest annorlunda från Sverige och Tyskland. Sacha och värdfamiljen bodde en timmes bilresa från Dallas så jag hoppas det blir en återträff om inte allt för länge.

Nina och jag hann även med ytterligare ett restaurangbesök under veckan. Närområdet är känt för sina restauranger och det finns många olika matkulturer att välja mellan. Efter en tio minuter lång promenad entrade vi en restaurang kallad ”HG Supply” som hade en stor takterass med bar. Från denna terass kunde man se Dallas skyline och dess omgivning vilket var mycket häftigt. Efter en förrätt uppe på taket gick vi vidare till en fiskrestaurang kallad ”Daddy Jack’s” där jag åt mycket goda räckor med ”ritz cracker crab” vilket var en underlig men god fyllningIbland måste man sätta guldkant på vardagen vilket var precis vad vi gjorde!

Jag och Sasha utanför "The Cheesecake Factory". Här ifrån köpte vi även med oss en gigantisk och mycket god Cheesecake.

Jag och Sasha utanför ”The Cheesecake Factory”. Här ifrån köpte vi även med oss en gigantisk och mycket god Cheesecake.

En restaurang med takterass längs med Greenville Avenue.

En restaurang med takterass längs med Greenville Avenue.

Från takterassen på "HG Supply".

Från takterassen på ”HG Supply”.

MAGISK utsikt!

MAGISK utsikt!

Kommentera

