9-15 Mars: Spring Break

Det har hänt mycket sedan förra blogginlägget och jag ligger lite efter i skrivandet. Här kommer i alla fall en litet inlägg om Spring Break.

Det var med glada miner alla elever lämnade skolan på fredagen den 6:e mars. Det var nämligen dags för spring break, ett veckolångt lov som spenderas utanför Dallas för många. Majoriteten av de som reser någonstans under Spring Break åker till Colorado för skidåkning. Det är även mycket populärt att åka till Mexico med dess stränder och många turistorter. Jag och Nina följde strömmen och satte oss på måndagen i bilen för att köra den 13 timmar långa bilresan till Idaho Springs vilket ligger några mil utanför Denver. Bilresan dit var ingen höjdare och de vidsträckta öde åkrarna vi körde förbi gjorde inte upplevelsen bättre. Jag ska dock inte klaga allt för mycket då vi faktiskt korsade den kända motorvägen ”Route 66” och då vi började närma oss Denver kunde vi blicka ganska imponerande berg. Den digitala klockan i bilen visade 3.00 när vi äntligen trodde vi var nära det bed’n breakfast vi skulle bo på över natten. Den var så nära men ändå så långt bort då vägen dit var närmast omöjlig att hitta. Vi körde fel ett antal gånger innan vi tog beslutet att vända tillbaka ner i den närliggande byn för att få mottagning och ringa ägaren av stugan. Denna värd körde och mötte oss klockan 3(!) på natten för att vägleda oss. Snacka om gästvänlighet. Vi vaknade upp sent dagen därpå då vi hade sovit gott efter en lång bilresa. Vi befann oss 2300 meter över havet och när vi kom ut i vardagsrummet möttes vi av något helt fantastiskt. Utsikten genom de stora fönstren var helt otrolig, framför oss bredde snötäckta bergstoppar ut sig och vi insåg nu att stugan var byggd på en brant sluttning. Den gästvänliga ägaren hette Jette och var ursprungligen från Danmark. Vi hade gärna stannat kvar här några dagar till men hade de kommande dagarna hyrt en stuga nära skidorten Winter Park. Jette tipsade oss om en glaciär i närheten som vi begav oss till på vägen till Winter Park. Det krävdes en hyfsad kondition för att vandra den snötäckta vägen upp till glaciären och den tunna luften på nära 3000 meters höjd gjorde inte vandringen lättare. Nina stannade ett antal gånger för så kallade ”fikapauser” innan vi slutligen var framme. Den var en mäktig upplevelse att befinna sig på en glaciär omringad av snötäckta bergstoppar. Ett antal bilder togs innan vi begav oss ner till bilen och körde raka vägen till Winter Park.

De kommande två dagarna skulle spenderas i skidbacken. Vi bodde i ett lägenhetskomplex 15 minuter från backan vilket var perfekt. Nina testade på skidåkning för andra gången i sitt liv och jag agerade skidlärare första dagen. När Nina tillslut fick nog av ”plogandet” nerför barnbacken satte hon sig på en restaurang medan jag testade på de stora backarna i strålande solsken. Backarna i Colorado kan jämföras med de i Alperna och skidsystemet var ganska stort. Efter lunch lurade jag upp Nina i sittliften som faktiskt tog henne till en annan restaurang på högre höjd. Det var frid och fröjd tills hon skulle ta sig ner till byn igen. Det var med en mycket låg hastighet vi tillsammans hållande i stavarna ”plogade” oss ner till byn igen.

Nästkommande dag var det endast jag som åkte skidor medan Nina strosade runt bland affärerna i byn. Jag hann med att testa på de flesta backarna i systemet och även bestiga toppen av berget som låg på ca 3700 meters höjd. Det var ännu en lyckad dag i skidbacken som avslutades med lite shopping i byn.

På fredagen begav vi oss tillbaka till Dallas. PÅ vägen hem åkte vi igenom Denver för att kolla in Colorado State Capitol vilken var mycket lik motsvarande byggnad i Austin, Texas. PÅ vägen hem åkte vi även igenom Kansas som möjligtvis kan var Amerikas tråkigaste stat. Det enda som kunde blickas var öde, torr åkermark och då och då rullade några tumbleweeds över vägen. Bilresan både till och från Colorado var kanske inte den roligaste men jag lyckades i alla fall bocka av tre stater från min lista: Kansas, Colorado och New Mexico.

Route 66

På vägen till Colorado

Utsikten från stugan vi bodde i första natten.

St. Mary's Glacier

Winter Park

Skidåkning

På 3600 meters höjd.

Colorado State Capitol, Denver.