25 Mars – 1 April: Hawaii

Då har jag äntligen en ledig kväll att skriva lite om resan till Hawaii som jag gjorde under april månad. Denna resa organiserades av företaget Explore America vilka jag hade hört talas om genom en kompis som också är i USA på utbytesår. Det var ett trettiotal utbytesstudenter från olika nationaliteter som begav sig till Hawaii i hopp om sol, bad och lite surfing. På plats fanns tre ledare som hade ett fullspäckat schema för oss studenter.

Dag 1

Det var dags att ge sig av från DFW International Airport för att flyga via San Fransisco till Hawaii. Efter åtta timmar landade jag i huvudstaden Honolulu som är belägget på ön Oahu. Hawaii består av åtta huvudöar där två av dessa har en flygplats. Vi spenderade hela resan på ön Oahu vilket var en riktig upplevelse. Efter att ha checkat in på hotellet fick vi lite fritid att göra vad vi ville. Jag och två andra studenter från Italien och Tyskland var de första på plats och vi kunde inte motstå att ta några raska steg ner till stranden som låg på promenadavstånd från hotellet. Det var en solig dag och vi möttes av paradisstranden Waikiki Beach efter en fem minuters promenad. Denna strand ligger framför höga byggnader mitt i Honolulu och i bakgrunden reser sig bergiga vulkaner. Dessutom var det 30 grader, klarblått vatten och ute på vågarna blickade vi Hawaiis signalement, surfing. Under dagen droppade det in allt fler studenter på hotellet och runt nio på kvällen hade alla anlänt. Varje kväll fick vi en matkupong för att gå att käka på en restaurang i närheten. Efter restaurangbesöket gick vi runt i Honolulu för att lära oss staden. Allt i Honolulu var väldigt centrerat och vi både lika när stranden som shoppingstråket. På kvällen fick vi också möta våra rumskompisar. Jag bodde med min tidigare utbyteskompis som jag träffade i New York Jakob, en norrman som hette Aksel och även Thomas från Tjeckien.

Dag 2

Denna dag var det dags för en guidad tur runt ön med buss. Vi steg upp tidigt på morgonen för att äta frukost på en närliggande restaurang och sedan bege oss ut på vår utflykt. Under bussturen åkte vi förbi allt från kritvita stränder till klippiga vulkaner och klarblått vatten. Vi stannade på flera ställen så som utkiksplatser, små byar, ananas plantage och ett annat plantage där de odlade macadamianötter. I en av byarna köpte vi isglass toppat med bruna bönor vilket inte var någon höjdare men i alla fall värt att testa. På macadamiaplantaget hade de nötter smaksatta med alla olika sorters ingredienser. Jag testade nötter som smakade kaksmet, vitlök, honung och testade även på att knäcka några naturella nötter. I det tropiska klimatet på Hawaii kan man inte bara odla macadamianötter utan även söt och syrlig ananas som vi provsmakade. Vi stannade och åt lunch på en strand för att sedan köra vidare till norra kusten. Det är på norra kusten som de stora vågorna finns och det är dit de professionella surfarna söker sig. Det finns dock inte höga vågor året om utan mars är sluttampen på surfsäsongen. Jag fick klart för mig att ön inte är så stor, det tog cirka 30 minuter att köra från södra kusten där Honolulu ligger till norra kusten. På kvällen fick vi fritid att göra vad vi ville och tog vara på tiden genom att ta ett kvällsdopp i solnedgången och lyssna på musik på Waikiki Beach.

Dag 3

Dag tre innehöll en tur till den urgamla vulkan kratern Diamond Head som är inaktiv idag. Det var en brant stig till toppen av kratern men med musik i ryggsäcken gick det galant. För att komma ända upp till utkiksplatsen var man tvungen att gå igenom tunnlar och klättra igenom en bunker. Denna strategiska plats hade tidigare använts av militären som utkiks- och försvarsanläggning. Väl uppe på utkiksplattformen möttes vi av en helt otrolig utsikt över havet och Honolulus höga byggnader. Denna vy kommer jag inte glömma i första taget! Detta plats var en populär turistattraktion och jag träffade två andra svenskar utbytesstudenter på toppen. På eftermiddagen tog alla i gruppen en efterlängtad surfinglektion. Det kanske ser lätt ut på tv men att fånga vågen i rätt tillfälle var något jag fann väldigt svårt. Det gäller att tajma vågen, paddla och ställe sig upp vilket jag lyckades med fyra gånger. Väl uppe på brädan var det läckert att bara glida med vågen in till stranden. På kvällen tog vi med ett par högtalare till stranden och njöt av kvällslivet i solnedgången.

Dag 4

Pearl Harbor stod på schemat för dag fyra. Innan bussen tog oss till denna militärbas som ligger lite utanför Honolulu åkte vi på en guidad tur genom staden. Första stoppet var vid Hawaiis State Capitol som hade formen av en vulkan. Efter detta vi fick se den enda kungliga platsen i USA vilket var den tidigare hawaiianska drottningens slott som ligger mitt i Honolulu. När Amerikanerna invaderade ön blev drottningen inspärrad i källaren i 18 år på grund av att hon inte accepterade öns nya ledare. Hawaii är den nyaste av de 50 amerikanska delstaterna.

Pearl Harbor ligger i en liten vik vilket är strategiskt viktigt för basen. Det är ingen tillfällighet att USA har en stor militär flotta på Hawaii. Ögruppen ligger mitt i Stilla Havet och var mycket viktig under andra världskriget och i kampen mot Japanerna. Söndagen den 7:e December attackerade japanerna Pearl Harbor och sänkte flertalet skepp. En av dessa, USS Arizona, ligger under vattenytan som en monument som man var tvungen att åka båt till för att kolla på. Vraket läcker fortfarande olja vilket man kunde se på vattenytan. På anläggningen fanns även utställningar om attacken och vi steg också ombord på en ubåt. Pearl Harbor är än idag en viktig militär bas för USA och många amerikanska soldater är stationerade här.

Under sen eftermiddag åkte vi till en gigantiskt köpcentrum i Honolulu som var byggt så att delar av centrumet var utomhus. Då det är varmt i Hawaii året runt så gör det inte så mycket att det inte finns tak över huvudet här och där. På köpcentrumet åt vi även middag på Bubba Gumps som är känt från filmen Forrest Gump. Här åts det goda friterade räkor och servitörerna höll även en frågesport om just Forrest Gump.

Dag 5

På dag fem begav vi oss till en av ön Oahus bättre stränder där man behövde betala inträde för att äntra stranden. Stranden tillät inte heller större grupper vilket gjorde att vi var tvungna att dela upp oss i separata grupper för att få köpa en biljett. Stället var omringat av klippor och ute i vattnet fanns stora korallrev. Alla i gruppen blev tilldelade snorklingsutrustning som vi snabbt satte på oss för att sedan simma ut till korallerna. Jag och min norska rumskompis Aksel såg en ganska imponerande sköldpadda. Annat än sköldpaddan var det inga jättehäftiga fiskar men stranden var i toppklass. På eftermiddagen fick vi fritid och vi tog då tillfället i akt att surfa utan instruktör. Det gick väl hyfsat!

Dag 6

Denna dag spenderades mestadels på Waikiki Beach med sol och bad. På kvällen åkte hela gruppen till en hawaiiansk fest kallad Luau. Denna fest anordnades av hawaiianer som visade upp sin traditioner på en häftig plats med utsikt över havet. Man kunde testa på flera lekar, hawaiiansk hula-hula dans och kasta spjut. Under kvällen bjöds det även på hawaiiansk mat så som griskött tillagat på ett speciellt sätt. Kvällen avslutades med en show där ursprungsbefolkningen både spelade musik, dansade och jonglerade med eld.

Dag 7

Sista hela dagen i paradiset spenderades på havet. Vi delades upp i två grupper för att ge oss ut med katamaran på det klarblåa vattnet. Vi såg ett antal sköldpaddor men delfinerna och valarna var skygga. Efter en stund ankrade katamaran och vi fick hoppa ut från båten rätt ner i vattnet. Trots tio meters djup såg man ända ner till botten. Dagen avslutades på Hard Rock Café där vi spenderade sista kvällen tillsammans.

Dagen därpå åkte alla i gruppen hem till sina respektive delstater. Innan flyget gick hann jag och några andra med ett besök på restaurangen Cheesecake Factory och även köpa lite souvenirer. Två andra från Norge åkte med samma flyg som mig till San Fransisco där vi åt tillsammans för att sedan skiljas åt. Detta förblir en oförglömlig vecka! Härliga människor från hela världen på ett mestadels soligt Hawaii är svårslaget!

När jag kom hem var det endast två dagar innan familjen anlände till Dallas för ett besök.

Hawaiiansk ordlista:

• Aloha – Hej, detta ord går att använda lite när som om man vill vara trevlig vilket är perfekt för mig som nybörjare i hawaiianska
  • Mahalo – Tack
Waikiki Beach

Rumskompisar. Jag, Jakob från Sverige, Aksel från Norge, och Thomas från Tjeckien.

Macademianötter

Doles ananans plantage

En större del av gruppen

Uppe på Diamond Head

Uppe på Diamond Head med Honolulu i bakgrunden

Isglass med bönor

Surfing

Jakob, Jag och Håkon från Norge

En staty på Waikiki Beach

Hawaii State Capitol som ska likna en vulkan

Den enda kungliga platsen i USA

I bakgrunden Hanauma Beach där vi snorklade

Lenaic (Frankrike), Javier (Spanien), Tora (Norge), Okänd (Norge), Theoline (Norge), Martine (Norge), Håkon (Norge).

Ubåten som vi steg på

USS Arizona monumentet, Pearl Harbor.

Rester från USS Arizona som sticker upp ur havet

En Hawaiiansk lek

Grrisen är färdiggrillad

Grisen är färdiggrillad

Luau, den hawaiianska festen

Ute på katamaranen, Honolulu i bakgrunden