Slutet på ett äventyr, början på ett annat

Nu har jag spenderat cirka 3,5 vecka här i Te Puke och det börjar bli dags att ge sig ut på ett nytt äventyr. Dessa veckor har mestadels innehållit jobb och de få lediga dagarna har vi minst sagt tagit vara på. Jobbet i sig har inte varit det mest givande, jag har mest stått vid ett bord och kvalitékontrollerat kiwibär i cirka 10 timmar per dag. Däremot har jobbet medfört många nya bekantskaper med andra arbetskamrater. Folket på jobbet kommer från alla världens hörn, främst tyskar men även holländare, tjecker, indier, kineser, sydostasiatar, sydamerikaner mm. Medan vi från Europa bara är här för att tjäna lite pengar som vi sedan ska spendera på nöjen är det många asiater som är här för att jobba ihop pengar åt familjen medan andra försöker bli nya zeeländska medborgare, ganska stora kontraster! Det har iallafall blivit många kulturutbyten vilket har varit spännande. Har både fräschat upp mina spanska kunskaper samt lärt mig lite indiska och kinesiska. 

När det regnar kan kiwibären inte plockas vilket gör att vi får ledigt. Detta hände bara två dagar under dessa tre veckor vilket var välbehövligt för oss arbetare. En av dagarna gick åt till att förbereda lunchlådor och tvätta medan den andra dagen erbjöd lite mer spännande upplevelser. Den bjöd på det man gör när man inte har något annat att göra i detta land, bergsvandring! En halvtimmes bilfärd från Te Puke ligger Tauranga vilket är den största staden i distriktet Bay of Plenty. En stadsdel i denna stad kallas Mount Maunganui och ligger precis vid botten av ett berg med samma namn. Det var alltså detta berg som bestegs med tre tyskar och en tjeck under den lediga dagen som dessutom bjöd på strålande solsken. (Dagen innan hade det regnat och frukten var fortfarande blöt vilket förklarar varför vi var lediga för er som undrar.)

Berget tog cirka en halvtimme att bestiga så ingen 8 timmars vandring denna gång. Utsikten var dock lika slående som alltid och från berget såg man över hela Tauranga. Väl nere igen blev det en tur på områdets huvudgata som innehöll både restauranger och affärer. En av kvällarna efter jobbet blev det dessutom after work på ett lokalt ölbryggeri på denna gata. 

I skrivande stund håller jag på att packa mina saker för att imorgon (lördag) bege mig till Auckland  och sedan vidare till Australien. Tiden här i Te Puke har verkligen varit suverän och boendet jag hittade genom en arbetskamrat har varit super! Värden Barbara har varit hjälpsam och bjudit på mycket gott från trädgården däribland en supergod tomatsoppa endast gjord på egen skörd. Har även bekantat mig med den sydkoreanska och mexikanska kulturen genom de andra gästerna här i huset. Har exempelvis listat ut att mexikanare älskar majskolv vilket de äter till både frukost, lunch och middag. 

Nästa gång jag skriver blir det bilder från Australien istället, vi hörs!


Kommentera

